My Music

Friday, May 8, 2015

Move On. Move Up. Move Away!!

Mengapa Aku Cepat Berdamai Dengan Masa Lalu?
Atas banyak tanya yang menanyakan, mengapa aku begitu cepat berdamai dengan masa lalu.
Akan kujawab seperlunya.

Jawabku:
Masa laluku memang sempat membuat luka di hatiku.
Masa laluku memang sempat memberi kecewa di harapanku.
Masa laluku memang sempat memberi pengkhianatan di setiaku.
Masa laluku memang sempat memberi air mata di sela kebahagiaanku.
Masa laluku memang sempat memberi kemarahan di kesabaranku.

Namun biarkanlah.
Semua kuanggap proses.
Tanpa masa lalu, aku tak akan sebaik ini.
Masa lalu membantuku untuk memperbaiki diri.
Memantaskan agar aku sanggup menata masa depan.
Aku tidak menyalahkan masa lalu.
Barangkali Tuhan menitipkan sebuah pelajaran lewat seseorang yang paling dekat dengan kita.

Aku bersyukur.
Kesalahan-kesalahanku kuhabiskan bersama seseorang yang belum tepat.
Semoga, kesalahan-kesalahanku tak akan lagi kuulangi bersama seseorang yang menurut Tuhan tepat untukku.
Aku percaya Tuhan tidak akan memberikan derita pada makhlukNya.
Itu sebabnya aku begitu mudah berdamai dengan masa laluku.

Percayalah, Tuhan menyiapkan kita untuk seseorang yang tepat.
Jika kita meninggalkan atau ditinggalkan seseorang yang menurut kita tepat, jangan menangis.
Tuhan lebih tahu segala tentangmu.
Jangan terlalu memaksakan takdir.
Ikuti saja apa yang dikehendaki Tuhan.
Kau akan mendapatkan apa arti sebuah kebahagiaan.

No comments:

Post a Comment

Message mustbe Posted!

Senakal-nakalnya lelaki pasti menginginkan istri yang baik dan ibu yang baik untuk anak-anaknya kelak. Begitupun sebaliknya, Senakal-nakal...